Skriv det som en betingelse i købsaftalen/slutsedlen, at bilen skal være fri for hæftelser/pant når du overtager den. Jeg opdagede også, at der var tinglyst et pantebrev på 300.000 i den bil jeg har nu, inden jeg købte den. Det fandens ved det er at det er svært at få at vide hvad der er af resterende gæld. Men den kunne potentielt være 300.000 stadig, hvis han ikke havde afdraget på det lån pantet var udstedt for og det var mere end bilen var værd. Så jeg kunne potentielt ha stået med en regning på 300.000.
Jeg fik min bankmand til at skrive til hans bankmand at overførslen skete kun, hvis bilen kunne overtages fri for hæftelser/pant/nogen form for ubetalt tinglyst gæld og ved en hver mistanke/bekræftelse på dette kunne handlen føres tilbage med øjeblikkelig virkning. Dette blev gjort på en sådan måde at pengene blev overført på en låst konto = sælger kunne ikke røre den, før banken(det var dem der var panthaver) havde fået sit.
Handlen blev gennemført og jeg fik min bil fri for hæftelser, sørg bare for at jura/formalia er på plads inden du betaler/skriver under for noget som helst.
For som Kenn helt rigtig skriver, så er panthaver i sin gode ret til at inddrive sin pant og kan i princippet være fuldstændig ligeglad med vis navn der står på registreringsattesten.