Hej Kenn m.fl.
Allerførst vil jeg sige at jeg kun alt for godt kan nikke genkendende til det med at mange desværre tror/forventer at man kan se alt ud fra deres oplysninger om model og farve ( blå 530d

)
Nej , der skal "lige" lidt mere til , og som du rigtig nok skriver Kenn , ja så er VIN nummeret ( eller de sidste 7 ciffere derfra ), nok et minimum man skal vide for at kunne se hvad bilen har af udstyr og hvad der deraf følgende måske er muligt at kode af "ekstras" på den pågældende BMW.
Når det er sagt , ja så er der efterhånden også kommet det aspekt ind i det , at mange E6x'ere og E9x'ere efterhånden er blevet eftermonteret med magt udstyr som man af gode grunde derfor ikke kan udlæse af bilens VIN nummer , og hvordan dette er monteret ( komplet eller kun delvist ) , dette kan også have indflydelse på hvad der er muligt , så jeg er begyndt at bede folk komme forbi med deres BMW så jeg ved selvsyn kan danne mig et indtryk og overblik over hvad der kan lade sig gøre eller ikke.
Dette tager selvfølgelig lidt ekstra tid ( og koster derfor også lidt ekstra ) , men det gør at man får afstemt kundens forventning med det der reelt er muligt , hvorfor man så undgår misforståelser og evt. skuffelse hos kunden bagefter.
Til din kundes spørgsmål , vil prøve at komme med et par "indspark" efter bedste evne :
A: Ja , en E60/61/63/64 Xi/Xd-model køre med større fælge ind-presning ( ET mål ) end alm. E6x modeller , mener det er omkr. 38-42m mod de almindeliges 20mm.
B: Nej der er ikke større problemer med konverteren på en X-model end 2-hjulstræk

, fælles for alle er at det er en god ide at skifte filter og olie for hver 80tkm ( eller ca. hvert andet/tredje år ) , her selv haft 12 BMW'er med automat gearkasser og kun skiftet konverter på en , forrige BMW ( E39 528iA-1996 ) der nu har rundet godt 400tkm , køre stadig fejlfrit med samme gearkasse og konverter.
Med hensyn til chipning , ja så er der en forøget risiko , men det er ikke kun hvad konverteren angår men hele drivlinjen ( motor/konverter/gearkasse etc. ) , personligt er jeg modstander af chipning , vil/ønsker man noget der kan mere , ja så køb en bil med større motor/effekt fra fabrikken af , den er konstrueret/beregnet til det ( ved godt jeg står meget "alene" her

)
C: BMW's 4-hjulstræk er lige så godt/skidt som alle andres , mig bekendt ikke kendt for at give de store problemer , dog vil jeg klart anbefale at overveje grundigt om man "behøver" dette ( altså virkelig har brug for det ) , dette da det selvfølgelig er en ekstra fejlkilde , samt at benzin/diesel økonomien "lider" under den ekstra drivlinje ( færre km/L ).
D: Dræn på alle biler ( ikke kun BMW'er ) bør regelmæssigt kontrolleres/renses , efter 09/2005 er der ikke MPM modul etc. i reservehjulsbrønden , så de værste fare for vand der er derfor elimineret , dog kan der stadig forefindes f.eks. AHM modul , konklusion : sørger man jævnligt ( f.eks. 1 gang om året ) for at få renset sine afløb fra et evt. soltag , ja så er der altså ingen problemer
Mvh.
BenAnd