Hej Kenn
Spørgsmålet begynder vel at melde sig om man ( du ) skulle overveje af lave en del af forumet om til en "betalings-kanal" ,forstået på den måde at ønsker man at trække på tekniske svar/løsninger og man ikke selv ønsker at yde ( eller har den tekniske indsigt hertil , en ærlig sag ) , ja så betaler man et givent beløb ved oprettelse som bruger på denne del af forumet , dette så den tid du bruger på som nu , at give "gratis" råd og vejledning ligesom bliver forrentet lidt.
Problemet er udbredt på næsten alle forumer hvor der sidder en masse "nydere" og yderst få "ydere" , ydere som hurtigt forsvinder igen fra disse forumer , dette da de mange gange føler sig "udnyttet" og "misbrugt" af folk for hvem tingene ikke kan blive billige nok , og tager det som en selvfølge at andre bruger tid og energi på at hjælpe dem , oftes uden så meget som ordet "tak".
Har førhen ofte oplevet folk der ringede og skrev på de underligste tidspunkter for "lige at få praktisk hjælp eller et råd" til dette eller hint , ( self. uden beregning , og endda kl. 02.00 om natten en gang , når de nu var oppe , ja så var jeg det vel også , NEJ det var jeg så ikke

) , men i dag siger jeg klart fra når jeg "fornemmer" det er en "sparregris"

, og så forsvinder 90% som dug for solen , og de sidste 10% er så de seriøse der er villig til at betale for saglig og faglig hjælp og som har en forståelse for at tingene ikke kommer af sig selv ( ens viden og tekniske udstyr ) men at det har taget tid ( flere år ) at indsamle den viden , samt at ens udstyr har kostet en del penge af anskaffe.
Et sådan "lukket" forum vil for mig at se måske nok blive "snævert" ( medlems mæssigt ), men på den anden side vil det kun tiltrække seriøse medlemmer , medlemmer der også er villig til at "yde" da man ved at der kan trækkes seriøse og højt faglige viden "point" den anden vej rundt også.
Muligt jeg er galt "afmarcheret" , men "so be"
Mvh.
BenAnd