Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Gearkasseproblemer (E60 530d 2004)
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.
  • Side:
  • 1

EMNE: Gearkasseproblemer (E60 530d 2004)

Gearkasseproblemer (E60 530d 2004) 14 år, 9 måneder siden #93

• alsace
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej Kenn

To ting er ved at drive mig til vanvid på min "nye" 530d E60 2004:

1) Ved kørsel i automatgear/D kører bilen op og ned i omdrejninger, se dette link:
img688.imageshack.us/img688/7039/zxu.mp4
Dette er ikke engang slemt. Jeg har set den svinge noget der ligner +/- 300 o/min. Problemerne er ikke helt så store, når jeg kører i Steptronic/DS, hvilket får mig til at tro det er en softwarefejl.

2) I et forsøg på at løse ovennævnte nulstillede jeg i lørdags gearkassen (tændingspos. 2 + kick-down i 30 sek.). Søndag aften startede bilen op i nødprogram (den kan næsten ikke presses over 50 km/t). Nulstillede gearkassen igen. Mandag aften starter den igen i nødprogram. Det er deprimerende!

På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen
Søren
Sidste redigering: 14 år, 2 måneder siden af alsace.

Sv: Gearkasseproblemer (E60 530d 2004) 14 år, 9 måneder siden #94

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Der kom et svar fra mekanikeren.

Hej Kenn,

Det er lidt svært at svare på Sørens spørgsmål i forum, da det med omdregningerne kan være så mange ting at det kræver en korrekt udført diagnose/fejlfinding for man ikke bare skifter en masse tilfældige ting.

Med hensyn til hans andet spørgsmål så kræver det også at der har været foretaget en diagnose før årsagen kan findes, da det også kan være flere forskellige ting.

Synes det vil virke for uprofessionelt at komme med en masse gæt på hvad der kan være skyld i problemerne

Dette svar synes jeg faktisk er super godt for hvem ønsker at fremstå uprofessionel?

Men jeg vender tilbage når der kommet et svar´, når den har været på tester.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Gearkasseproblemer (E60 530d 2004) 14 år, 9 måneder siden #96

• alsace
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
En gang imellem kan en fejl jo være "bare lige ..." så det var et forsøg værd at spørge.

Men det lyder som et rigtig fornuftig råd, som jeg bestemt vil følge - lad os få den på en tester.

Mange tak for svaret

Hilsen
Søren

Sv: Gearkasseproblemer (E60 530d 2004) 14 år, 8 måneder siden #102

• alsace
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej Kenn

Jeg tror vi har fået styr på tingene nu!

1) Der var en utæt pakning på gearkassen, så den havde lækket olie. Gearkassen er meget fintfølende, så med manglende olie havde den svært ved at finde ud af, hvornår den skulle lave lock-up, og hvornår den ikke skulle. Derfor svingningerne i omdrejninger. Nye pakninger og olieskift på gearkassen har stort set løst problemet. Bilen er desuden blevet mærkbart mere økonomisk (vi snakker 1½-2 km længere på literen nu).

Når jeg skriver at det "stort set" har løst problemet, så betyder det, at den stadig laver små udsving, når motoren er kold og bliver presset lidt (f.eks. kørsel op ad en bakke). Men ved kørsel med jævn belastning, eller lige så snart motoren bliver driftsvarm, så kører den som den skal. Jeg forestiller mig, at gearkassen har taget noget skade af at køre med for lidt olie, og årsagen nok skal findes her.

2) Årsagen til at gearkassen gik i nødprogram må også tilskrives olietabet i gearkassen, så jeg betragter også det problem som løst.

Så alt i alt er jeg blevet glad for min bil igen, og det fortæller også lidt om hvor vigtigt det er, at holde sin automatgearkasse forsynet med frisk olie!

Tak for støtten undervejs!!

Hilsen
Søren
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.49 sekunder