Hej Kenn
Jeg tror vi har fået styr på tingene nu!
1) Der var en utæt pakning på gearkassen, så den havde lækket olie. Gearkassen er meget fintfølende, så med manglende olie havde den svært ved at finde ud af, hvornår den skulle lave lock-up, og hvornår den ikke skulle. Derfor svingningerne i omdrejninger. Nye pakninger og olieskift på gearkassen har stort set løst problemet. Bilen er desuden blevet mærkbart mere økonomisk (vi snakker 1½-2 km længere på literen nu).
Når jeg skriver at det "stort set" har løst problemet, så betyder det, at den stadig laver små udsving, når motoren er kold og bliver presset lidt (f.eks. kørsel op ad en bakke). Men ved kørsel med jævn belastning, eller lige så snart motoren bliver driftsvarm, så kører den som den skal. Jeg forestiller mig, at gearkassen har taget noget skade af at køre med for lidt olie, og årsagen nok skal findes her.
2) Årsagen til at gearkassen gik i nødprogram må også tilskrives olietabet i gearkassen, så jeg betragter også det problem som løst.
Så alt i alt er jeg blevet glad for min bil igen, og det fortæller også lidt om hvor vigtigt det er, at holde sin automatgearkasse forsynet med frisk olie!
Tak for støtten undervejs!!
Hilsen
Søren