Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

ET mål ? , Hvad er op & ned ?
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.
  • Side:
  • 1

EMNE: ET mål ? , Hvad er op & ned ?

ET mål ? , Hvad er op & ned ? 13 år, 8 måneder siden #764

  • BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 550
  • Karma: 13
Hej Kenn m.fl.

Der kan nemt opstå "forvirring" omkring hvad et ET mål betyder og indflydelse det har på fælgens placering på ens bil/BMW i bla. forhold til skærmkanter etc.

Lad os starte med at se på hvad et ET mål i det hele taget er/betyder :

ET er en tysk forkortelse , altså ET = Einpres Tiefe ( på dansk = Indpresnings Dybde ), hvis man forstiller sig at fælgens midterlinie og anlægsflade er lig 0 ( på line ) , er det altså lig med en fælg med et ET mål på 0.

Hvis man så forskyder dette punkt ud fra fælgens midterline , ændre det altså ET målet , dette enten negativt eller positivt ( fælge på moderne biler har som regl altid et positivt ET mål ) , hvis det er positivt skrives dette som f.eks. ET20 , havde det været et negativt ET mål ville der skulle stå ET/-20.

Hvis man tager f.eks. en BMW E60/61 har den fra fabrik et ET mål på sine fælge på ET20 , dette betyder at fælgens anlægsflade er forskudt med 20mm udad ( ud ad mod fælgens forside ) i forhold til fælgens centerlinie.

Forestiller man sig nu at man ændre dette ET mål til f.eks. ET12 , vil det betyde at fælgen vil komme 8mm længere UD ad mod bilens skærmkant ! altså mindre ET mål = fælge udad , større ET mål = fælge indad.

Man skal i denne forbindelse være opmærksom på fælgenes bredde da den jo selvsagt også har en stor indflydelse på fælgens mulighed for montering da der jo skal være plads for denne og dækket i skærmkassen , så træerne vokser altså "ikke" ind i himmlen


Derfor er det vigtig forud for køb af fælge til sin BMW ( alle andre bilmærker forøvrigt også ) at undersøge om en ønsket fælg leveres i den bredde og med det ET mål som kræves for montering på netop den ønskede bil/BMW model.

Dog kan de fleste BMW'er køre med fælge med en bredde på op til 8.5" i for og 9.5" i bag uden problemer så længe ET målet og dæk bredde valg er det rigtige for den pågældene model.

Dog vær opmærksom på at bilens sporvidde samt dækkenes rulle omkreds ikke må ændres mere en +/- 5% efter gældene dansk lovgivning på dette område.

God fornøjelse med Jeres sommer hjul , nu hvor "sommer-hjuls" sæsonen starter

Mvh.
Mr.B
Sidste redigering: 13 år, 8 måneder siden af BenAnd.

Sv: ET mål ? , Hvad er op & ned ? 13 år, 8 måneder siden #767

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Mr. B

Det er en fornøjelse at læse dine beskrivelser af tingene herinde, for man sidder med en fornemmelse af at vide hvad hvordan og hvorfor bagefter og det er super fint..

Så tak for endnu et godt og super indlæg.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 8 måneder siden af kenn.

Sv: ET mål ? , Hvad er op & ned ? 13 år, 8 måneder siden #777

  • plpoulsen
Hej mr B.

Lige en rettelse med hensyn til det du oplyser om ændring af bilens sporvidde. Der er ingen gældende dansk lovgivning der foreskriver at bilens sporvidde må ændres +/- 5% derimod er reglerne at du maks må forøge bilens sporvidde med 20mm (10mm pr side) i forhold til mindste sporvidde der står i bilens typegodkendelse.

Mvh Per


BenAnd skrev:
Hej Kenn m.fl.

Der kan nemt opstå "forvirring" omkring hvad et ET mål betyder og indflydelse det har på fælgens placering på ens bil/BMW i bla. forhold til skærmkanter etc.

Lad os starte med at se på hvad et ET mål i det hele taget er/betyder :

ET er en tysk forkortelse , altså ET = Einpres Tiefe ( på dansk = Indpresnings Dybde ), hvis man forstiller sig at fælgens midterlinie og anlægsflade er lig 0 ( på line ) , er det altså lig med en fælg med et ET mål på 0.

Hvis man så forskyder dette punkt ud fra fælgens midterline , ændre det altså ET målet , dette enten negativt eller positivt ( fælge på moderne biler har som regl altid et positivt ET mål ) , hvis det er positivt skrives dette som f.eks. ET20 , havde det været et negativt ET mål ville der skulle stå ET/-20.

Hvis man tager f.eks. en BMW E60/61 har den fra fabrik et ET mål på sine fælge på ET20 , dette betyder at fælgens anlægsflade er forskudt med 20mm udad ( ud ad mod fælgens forside ) i forhold til fælgens centerlinie.

Forestiller man sig nu at man ændre dette ET mål til f.eks. ET12 , vil det betyde at fælgen vil komme 8mm længere UD ad mod bilens skærmkant ! altså mindre ET mål = fælge udad , større ET mål = fælge indad.

Man skal i denne forbindelse være opmærksom på fælgenes bredde da den jo selvsagt også har en stor indflydelse på fælgens mulighed for montering da der jo skal være plads for denne og dækket i skærmkassen , så træerne vokser altså "ikke" ind i himmlen


Derfor er det vigtig forud for køb af fælge til sin BMW ( alle andre bilmærker forøvrigt også ) at undersøge om en ønsket fælg leveres i den bredde og med det ET mål som kræves for montering på netop den ønskede bil/BMW model.

Dog kan de fleste BMW'er køre med fælge med en bredde på op til 8.5" i for og 9.5" i bag uden problemer så længe ET målet og dæk bredde valg er det rigtige for den pågældene model.

Dog vær opmærksom på at bilens sporvidde samt dækkenes rulle omkreds ikke må ændres mere en +/- 5% efter gældene dansk lovgivning på dette område.

God fornøjelse med Jeres sommer hjul , nu hvor "sommer-hjuls" sæsonen starter

Mvh.
Mr.B
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.34 sekunder