Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Olie niveauet via Idrive
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.
  • Side:
  • 1

EMNE: Olie niveauet via Idrive

Olie niveauet via Idrive 9 år, 11 måneder siden #5530

• TritonTCN
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
  • Bo Christensen (523i Steptronic E60)
Hej alle

Det er måske et dumt spørgsmål jeg har, men nu prøver jeg

Min BMW 523i E60 med en N52 motor kan vise olie niveauet via Idrive systemet (har ikke en oliepind). Den bruger lidt olie, men ikke noget vildt. Ca. 1 liter pr. 4000 km.
Jeg oplevede i går at den gik fra 4 streger til 2 streget efter en kort køretur (ca. 5-6 km). Det skal siges at der var ca. -6 grader. Jeg har tilføjet 0,2 liter og den viste forsat 2 streget ud af 5.

På vej til arbejdet (ca. 28 km) viser den derefter 4 ud fra 5 streger og her var temperaturen ca. -8 grader. Er årsagen til dette, at temperaturen er så lav lige nu, at olien bliver tykkere og tager længere tid om at falde ned, så den kan måle præcis?
BMW 523i Steptronic E60 med "næsten" alt i udstyr

Sv: Olie niveauet via Idrive 9 år, 11 måneder siden #5531

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej.

Jeg har oplevet fuldstændig det samme som du beskriver her. Jeg tror det er fordi at man slet ikke kan regne med en måling der er sket efter så kort en tur. Lad det være sagt med det samme at jeg synes det er en rigtig møgløsning BMW har udviklet her. Det er måske også fordi jeg godt kan lide det med at skulle trække en oliepind op af motoren. Så jeg tror det er vejen frem at lade være med at tjekke olien efter de korte ture.

Da jeg oplevede dette første gang talte jeg med en tekniker hos BMW omkring dette. Han fortalte mig at det sker fordi man tjekker det for hurtigt efter start, men såfremt oliestanden var kritisk lav ville bilen indikere dette med den gule olielampe. Så konklusionen må være at man kun skal tjekke oliestanden på Idrive systemet når olien er blevet driftsvarm.

Måske andre der har oplevet dette også?
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Olie niveauet via Idrive 9 år, 11 måneder siden #5532

• TritonTCN
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Hej Kenn

Tak for det gode svar - Jeg elsker denne løsning via Idrive, men det kunne være en god idé at der også er en oliepind! Det er vist kun på V8´erne der er det
Sidste redigering: 9 år, 11 måneder siden af TritonTCN.

Sv: Olie niveauet via Idrive 9 år, 11 måneder siden #5533

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Igen.

Nej det er kun Benzin modeller der har denne løsning. På en Diesel har man begge muligheder, altså både elektrisk måling på skærmen og oliepind i motoren.

Det er smart at man kan tjekke det inde fra bilen også, men når det som her hos dig også kan give en usikkerhed så burde man først kunne aflæse det i Idrive når det måle resultat der vises var brugbart.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Olie niveauet via Idrive 9 år, 11 måneder siden #5534

• TritonTCN
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Var ikke klar over at det også fandtes på Diesel brændere
Sidste redigering: 9 år, 11 måneder siden af TritonTCN.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.91 sekunder