Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting

E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting 12 år, 2 måneder siden #3095

• cstein
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Ja, støvet fra det andet indlæg har ikke lagt sig, før jeg laver en ny tråd

1. ting:
I går, da jeg sad på færgen og hørte radio (20 min. helsingør-helsingborg) fik jeg pludselig en "low battery voltage" - jeg slukkede så for radioen indtil jeg havde mulighed for at starte bilen

2 dage forinden har bilen kørt ca 550km, så der burde være masser af saft på batteriet.
Er det batteriet der er ved at dø? Jeg troede det var et AGM batteri der kunne tåle mere, der sidder i sådan en potte?

2:
Jeg hører (læser på nettet) at der er en svaghed ved knastkæden i den motor jeg har? (520d 177HK). Hvordan diagnosticerer man det? siger det anderledes? vil det kunne ses ved en fejlkodeudlæsning pga slap kæde/strammer? jeg antager at det koster spidsen at få den skiftet præventivt, men endnu mere såfremt den går...?

3. ting:
Kan man få indikatorer på displayet for:
1: hvilket gear bilen er i, når den er i D / DS?
2: hvor varmt kølevandet er?

4.:Hvordan ser man om der er tilskudsvarmer i sådan en motor? Jeg synes luften i kabinen er varm ret hurtigt efter start, så jeg undrer mig bare
it-mand til fingerspidserne..

Sv: E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting 12 år, 2 måneder siden #3098

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej cstein

Tak for de pæne ord i din anden tråd , nå vi må se om vi kan kaste lidt lys over dine "nye" spørgsmål

1: En E6x/E9x etc. er en biltype med masser af elektrisk/elektronisk udstyr , hvorfor den trækker en del strøm hvis den står med nøglen i radio stilling ( Klemme 15 position ) , at den efter 20-30 melder forhøjet afladning vil være meget normalt , alternativt kan du hvis du sidder og gerne vil høre radio , bare slukke bilen og så trykke på volumeknappen på radion , så tænder den og er det i ca. 15 min. ( så trykker man bare igen ) så holdes alle bilens andre systemer ikke "vågen" ( forbruger strøm unødigt )

Bilen er "Ab Werk" ikke monteret med et AGM batteri ( kan dog kraftigt anbefales ved evt. batteri skift ) , al levetid over 3-4 år på det fabriks monterede batteri på en e6x serie skal tages som en "foræring" , de er kendt for at være hårde ved disse ( læs på div. forumer , mange "klagessange" ).

2: Knastkæden's tilstand kan ikke ses på en tester ( kun hvis der er så meget slør at det påvirker motorgangen , DET vil være hørbart ! ).
Vil mene at kun en visiuel kontrol ( samt lytte til den , klirre/rasler den meget ja/nej ? ) ) kan afgøre kædens tilstand , vil selv over et evt. præventivt skift hvis det er en "kendt" svaghed, har personligt meget lidt erfarring med diesel motorene desværre , andre kan måske bedre byde ind her.

3: 1/ nej , 2/ kan ses i den "hemlige menu i speedometeret , så efter beskrivelse på f.eks. YouTube

4: "Fisk" , her må andre med diesel motro byde ind , vi med benzin motore har jo ikke dette problem

Mvh.
BenAnd
Sidste redigering: 12 år, 2 måneder siden af BenAnd.

Sv: E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting 12 år, 2 måneder siden #3101

• cstein
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Tak for svarene (igen )

1: det er lidt dumt med det nøglefri betjening så - for når man slukker bilen er der stadigvæk lys her og der, indtil man stiger ud og låser den.
Ellers skal man sætte nøglen i og tage den ud igen for at slukke for alting.. :/

2: Jeg ved ikke hvordan sådan een skal lyde og derfor skulle man måske forbi et sted der ved noget om det og evt kunne give en pris på et præventivt skift.

3: æv! ville gerne have begge dele permanent

4: vi venter på om andre byder ind, ellers må jeg længere ud på nettet

Sv: E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting 12 år, 2 måneder siden #3102

• cstein
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
er det i øvrigt korrekt, at nyt batteri skal kodes til bilen? :O

Sv: E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting 12 år, 2 måneder siden #3103

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Gode spørgsmål!

Hvis du holder stop knappen inde et par sekunder, når du slukker bilen, slukker det hele ned. Har ikke lige prøvet om volumen knappen herefter tænder radioen, men det skal da prøves

Og ja, bilen skal kodes når du skifter batteri

Roos
i3 REx 2014

Sv: E61 - Batteritest? Knastkæde? + nogle småting 12 år, 2 måneder siden #3104

• cstein
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Tak for det Roos!
  • Side:
  • 1
  • 2