Hej allesammen,
Jeg håber, jeg skriver det rigtige sted, og at nogen kan hjælpe en smule.
Jeg kører en E90 325i fra 2005, som efterhånden har rundet 210.000 km, men stadig kører som en drøm
Da jeg var på vej hjem fra arbejde i går, kommer den gule advarsel på instumentbordet og infosystemet og melder, at motoren er overophedet. Underligt, tænkte jeg, og kørte lidt videre, da jeg kun var 1 km hjemmefra. Kort tid efter, da jeg kun har 300 m hjem, bliver advarslen rød/kritisk, og den beder mig om at holde ind og slukke motoren med det samme. Da jeg standser, kan jeg godt høre, at køleren kører på fuld smæk. Jeg åbner lige motorhjelmen og alt ser normalt ud, altså ingen væske eller damp, der sprøjter ud.
I OBD menuen kan jeg godt se, at kølervæsken har været oppe på en ret høj temperatur, men den faldt ret hurtigt igen, efter bilen blev slukket.
Ca. 20 min. senere skulle jeg så køre til en aftale, hvor på hele turen holdt øje med temperaturen. I starten af turen kørte jeg uden klima tændt, men da jeg havde en anelse om, at den havde noget med hændelsen kort forinden at gøre, prøvede jeg at tænde den på halvvejen. Efter jeg havde tændt den gik der ikke mere end 1-2 minutter, før kølervæsketemperaturen begyndte at stige ret kraftigt. Tror den steg med 1 grad hvert 3.-5. sekund. Ved 115 grader kunne jeg ikke holder ud at se på det mere, og trak ind for at slukke bilen. Rimelig hurtigt kølede den ned, og jeg kunne køre videre uden problemer. Siden da har jeg ikke tændt klima-delen, men bare kørt med blæseren tændt (heldigvis er det ikke vildt varmt lige nu
Nu er det så om at finde ud af, hvad præcis der er problemet, som fører til overophedningen. Jeg har læst indlæg fra folk med samme problem på diverse udenlandske BMW fora. Det mest interessante indlæg er
DETTE HER, hvor det vist mener at finde frem til, at vandpumpen og termostaten skal skiftes. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan klima og motor hænger sammen i dette tilfælde, men det lader til at have afhjulpet fejlen hos vedkommende.
Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende, eller kan hjælpe mig en smule videre? Jeg vil nødigt gå til et værksted, hvor de mener at have styr på alt, men så skifter det forkerte og spilder en masse tid på ikke at kunne finde fejlen.
Med venlig hilsen
Casper