Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Problemer med motor-overophedning med klima tændt
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Problemer med motor-overophedning med klima tændt

Problemer med motor-overophedning med klima tændt 12 år, 4 måneder siden #2888

• CAT
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej allesammen,

Jeg håber, jeg skriver det rigtige sted, og at nogen kan hjælpe en smule.

Jeg kører en E90 325i fra 2005, som efterhånden har rundet 210.000 km, men stadig kører som en drøm
Da jeg var på vej hjem fra arbejde i går, kommer den gule advarsel på instumentbordet og infosystemet og melder, at motoren er overophedet. Underligt, tænkte jeg, og kørte lidt videre, da jeg kun var 1 km hjemmefra. Kort tid efter, da jeg kun har 300 m hjem, bliver advarslen rød/kritisk, og den beder mig om at holde ind og slukke motoren med det samme. Da jeg standser, kan jeg godt høre, at køleren kører på fuld smæk. Jeg åbner lige motorhjelmen og alt ser normalt ud, altså ingen væske eller damp, der sprøjter ud.

I OBD menuen kan jeg godt se, at kølervæsken har været oppe på en ret høj temperatur, men den faldt ret hurtigt igen, efter bilen blev slukket.
Ca. 20 min. senere skulle jeg så køre til en aftale, hvor på hele turen holdt øje med temperaturen. I starten af turen kørte jeg uden klima tændt, men da jeg havde en anelse om, at den havde noget med hændelsen kort forinden at gøre, prøvede jeg at tænde den på halvvejen. Efter jeg havde tændt den gik der ikke mere end 1-2 minutter, før kølervæsketemperaturen begyndte at stige ret kraftigt. Tror den steg med 1 grad hvert 3.-5. sekund. Ved 115 grader kunne jeg ikke holder ud at se på det mere, og trak ind for at slukke bilen. Rimelig hurtigt kølede den ned, og jeg kunne køre videre uden problemer. Siden da har jeg ikke tændt klima-delen, men bare kørt med blæseren tændt (heldigvis er det ikke vildt varmt lige nu

Nu er det så om at finde ud af, hvad præcis der er problemet, som fører til overophedningen. Jeg har læst indlæg fra folk med samme problem på diverse udenlandske BMW fora. Det mest interessante indlæg er DETTE HER, hvor det vist mener at finde frem til, at vandpumpen og termostaten skal skiftes. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan klima og motor hænger sammen i dette tilfælde, men det lader til at have afhjulpet fejlen hos vedkommende.

Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende, eller kan hjælpe mig en smule videre? Jeg vil nødigt gå til et værksted, hvor de mener at have styr på alt, men så skifter det forkerte og spilder en masse tid på ikke at kunne finde fejlen.

Med venlig hilsen
Casper

Sv: Problemer med motor-overophedning med klima tændt 12 år, 4 måneder siden #2890

• CAT
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Opdatering:

Jeg har kørt nogle ture rundt omkring i dag - ingen problemer.

Da jeg tænder bilen for at køre hjem fra arbejde her til aften, trykker jeg på AUTO-knappen på klimaanlægget, da jeg tidligere manuelt havde skruet op for blæseren. Dette gør at selve klima-delen tænder, men jeg får den slukket i gen inden for et sekund og kører så afsted.

Halvvejs hjemme lægger jeg mærke til, at køleren kører på fuld skrald ude foran. Jeg skynder mig at trække ind til siden, åbner motorhjelmen for at mærke efter - kun kold luft bliver blæst ud. Der føles ikke særligt varmt omkring motoren. Jeg fyrer op for min mobilscan app, og kan konstatere at kølevæsken ligger rimelig konstant på 93 grader mens jeg holder stille i et par minutter (det er vel at mærke med køleren stadig kørende på max ude bag grillen). Se vedhæftede billede.

2013-08-13-22-17-39.jpg

Jeg slukker så bilen og trækker nøglen ud. Ventilatoren drosler langsomt ned og stopper kort tid efter. I med nøglen igen, og jeg sætter kursen hjemad. Kølevæsketemperaturen lå rimelig stabilt på 77-83 grader de næste 4 kilometer (sidder og observerer på mobilscan resten af vejen hjem).

Næsten hjemme hører jeg igen blæseren køre på fuld knald. Mobilscan viser dog kun 86-87 grader, men kort tid efter stiger temperaturen jævnt over de sidste 2 km hjem. I det jeg parkerer bilen nede i p-kælderen, når temperaturen 120 grader og infosystemet giver mig igen advarslen om overophedning. Jeg slukker motoren, og temperaturen kravler kortvarigt op på 123 grader, før den begynder at falde. Blæseren kæmpede i nogle minutter efter med at få kølet den ned. Se vedhæftede billede.

2013-08-13-22-30-05.jpg

Jeg synes det er underligt, at jeg har været i stand til at køre flere ture i løbet af dagen uden problemer, og så sker dette pludselig igen her til aften...
Kan det være en ventil der ikke åbner/lukker, en sikring der er gået, eller noget andet elektronisk? Der er stadig intet tegn på lækage af kølervæske.
Det skal lige siges, at jeg fik lavet aircon-service i april, og har flittigt brugt klimaanlægget hele sommeren.

Problemer med motor-overophedning med klima tændt 12 år, 4 måneder siden #2891

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

Et forsigtigt gæt ville være at få skiftet din termostat, eller få sat en tester på bilen, og se om den kommer med nogle fejl koder. Måske MR. B kan komme med nogle guldkorn?
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Problemer med motor-overophedning med klima tændt 12 år, 4 måneder siden #2893

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

Som Kenn rigtig nok skriver : få sat en tester til bilen , alt andet er "gætværk" , men nogen "gæt" kunne være noget retning af f.eks. en defekt termostat ( som Kenn også er inde på ), flow sensor/ventil et sted i systemet eller måske en defekt til-skudspumpe ( kendt problem ), men dette vil en tester med sikkerhed kunne fortælle helt nøjagtigt

Så afsted til et værksted med en BMW tester

Mvh.
BenAnd

Sv: Problemer med motor-overophedning med klima tændt 12 år, 4 måneder siden #2896

• CAT
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej igen,

Okay, det var også min tanke, at få en tester på, inden der bliver pillet ved noget.
Kan i anbefale nogle værksteder i Storkøbenhavn, der har og er skarp med en BMW tester? Jeg ved jo, fra sidst jeg var ude at få skiftet batteri hos dig, at du Kenn har en og er ret skarp til det. Gør du dig også i sådan noget fejlfinding, eller er du kun til opgraderinger? Hvad vil sådan en fejludlæsning koste?

Der er selvfølgelig også BMW selv, men jeg har bare nogle dårlige erfaringer med Audi fra da jeg kørte A5 (nu ved jeg godt at der er længder til forskel fra Audi til BMW ), hvor de efter flere ture på værkstedet ikke kunne finde frem til årsagen for en fejl. Det er jo ikke særlig sjovt, når nu deres timepris ligger i den tungere ende af skalaen, og de så ikke engang har styr på deres egne biler.

Mvh.
Casper

Sv: Problemer med motor-overophedning med klima tændt 12 år, 4 måneder siden #2897

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

En sådan fejl-udlæsning kan Kenn foretage for dig ligeså godt som ethvert Aut. BMW værksted vil kunne , og det nok til en mere beskeden pris

Mvh.
BenAnd
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.27 sekunder