Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW Gearkasse problemer på ferien.
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.

EMNE: BMW Gearkasse problemer på ferien.

BMW Gearkasse problemer på ferien. 12 år, 4 måneder siden #2803

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW Gearkasse problemer på ferien.

Jeg har netop modtaget nedestående mail fra en BMW ejer der har fået den grimme oplevelse på sin ferie med sin BMW 530D. 2005

Har vi nogle fornuftige bud på hvad man skal svare ham. Jeg har ikke rigtigt at byde ind med da jeg er autoelektriker og ikke mekaniker.

Kom frisk og gerne hurtigt.

Hej Kenn,

Har nu den tvivlsomme fornøjelse af at have en strandet bil i Ingolstadt i Tyskland med Warning light ”Transmission Fault”.

Har du et gode ideer og inputs til en desperat mand - Er ferierende i Italien og har undervejs måttet efterlade min BMW 530d – E61 – modelår 2005 i Tyskland, idet vi kort før Ingolstadt i Tyskland fik advarselslampe med teksten ”Transmission Fault” og besked om at køre bilen moderat og til nærmeste BMW service, hvilket vi så gjorde. Imidlertid var værkstedet mildest talt ikke særligt servicemindede og brugte 5 minutter med en tester og konkluderede herefter – ny gearkasse. Da vi skulle flytte bilen på BMW’s parkeringsplads lyste advarselslampen ikke længere – det kan naturligvis skyldes flere ting, blandt andet at det er en periodisk elektronisk fejl eller at BMW har nulstillet computeren.

Det er jo muligt, at de har ret i ,at der kun er én løsning nemlig total ny gearkasse, men jeg føler at de var meget lidt villige til at drøfte andre fejlmuligheder og derudover meget uvillige til at komme med svar på ”leadtime” på en ny gearkasse andet end at der kunne gå op til 6 uger inden de havde en ny. Jeg har checket den anden vej rundt via BMW i Danmark som siger at der skulle ligge 4 gearkasser på lager i Tyskland og at leadtime til Dk skulle være 1-2 uger, hvilket undrer noget i betragtning af den tyske værkførers besked om op til 6 ugers leadtime (som jeg er næsten sikker på at han gav uden at undersøge på BMW fælles lagersystem).

Har nu surfet internettet tyndt og kan i flere forskellige BMW fora se, at der meget vel kan være andre årsager end et totalt gearkassenedbrud, herunder eksempelvis overophedning (ved meget bakkekørsel – dog ikke hænger på), fald i gearkasseolieniveau, fejlspænding fra batteriet, andre elektronisk betingede fejl i bilens el-system. Med til historien hører at bilens iDrivesystem satte ud kort tid inden jeg fik advarslen og jeg kunne overhovedet ikke benytte nogen facliteter (eks zoom på navigation, radio etc.) Det kom dog igen lige inden udfald på advarslen.

Har du nogle bud inden jeg kaster mig ud i et eventyr med udskiftning af hele gearkassen?

Med venlig hilsen.

Ps.

Glemte at svare på om bilen kan køre. Det kan den , BMW nulstillede computerfejlen og den begyndte ikke at lyse igen da vi skulle flytte bilen for at omlæsse bagagen til "SOS"bilen.

Inden vi kom til BMW i Ingolstadt holdt vi stille på en let skrånende motorvejsfrakørsel og havde svært ved at trække igang. Om det kan skyldes at computeren har sat gearkassen i 3 . Gear som nødprogram ved jeg ikke. Da først den kom op i byhastighed var der ikke umiddelbart et problem
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år, 4 måneder siden af kenn.

Sv: BMW Gearkasse problemer på ferien. 12 år, 4 måneder siden #2804

• Tue-Track
Nu har jeg ikke lige svaret på spørgsmålet, desværre.
Men det kunne da være rart hvis ham med testeren kunne komme med fejlkoder osv. Det kan være en lille ting som en føler måske.

Min skrev os fejl på gearkassestyring dengang mit batteri var færdigt.

Anyway's... HVIS du kommer dertil hvor der skal en ny gearkasse på, kan jeg få navnet på et firma der gør det til en fornuftig pris.

Min kammerat fik skiftet på hans 530d E39, renoveret gearkasse, ny converter, olie og arbejdsløn for ca 12.000,-

De giver garanti, og henter selv hans bil i danmark hvis den skulle bryde sammen.
- Kan dog ikke huske hvor lang tids garanti der er.

Mvh Tue.

Sv: BMW Gearkasse problemer på ferien. 12 år, 4 måneder siden #2805

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Som det kan læses var de ikke meget for at komme med andet end en ny gearkasse. Det bekræfter kun min overbevisning om at rigtig mange BMW mekanikere ikke er så dygtige som de gerne vil lyde som. Man kan læse i årtier på et emne men har man ikke den passion eller interesse for det man laver, ja så bliver ens arbejde derefter.

For en del år siden kom jeg på et autoriseret BMW værksted, og ud af 25 udannede BMW mekanikere, var der 2 der fik lov til at lave min.

Kendetegnet for dem var at de ikke pralede med at de var så fantastiske, de viste det bare i deres arbejde. Og det gav en tryghed, som mange af de andre aldrig ville kunne opnå. For kan man ikke sætte sig i kundens sted, ja så lærer man det aldrig.

Men det er surt at få denne besked på ferien, uden at man rigtigt kan gøre noget. Mit bud ville være at få den hjem til Danmark og så få lavet en fejludlæsning på bilen. For det er ikke gratis at være Dansk turist med en skadet bil i udlandet.

Men der er rigtigt meget man kan prøve inden man blot bedømmer gearkassen færdig og klar til udskiftning.

Sv: BMW Gearkasse problemer på ferien. 12 år, 4 måneder siden #2806

• Tue-Track
Jeg kan godt læse han ikke kunne få fejlkoderne af den mekaniker, men måske man kunne prøve at få en second oppinion (helt sikkert forkert stavet).

I tyskland har de en hel anden indstilling til tingene på deres værksteder. Vi havde en kunde der havde fået afvide hans VW Touran skulle ha ny motor fordi den huggede.

Han ventede 6 uger for at få den hjem, min chef fjerner 6 skruer og løfter låget til brændstoffilteret, som var fyldt med olie, ny pumpe til 4.500,- og problemet er løst.
- En meget kendt fejl på den type motor, så det kunne han sagtens ha fået lavet et andet sted.

Prøv at google lidt efter en såkaldt "indy shop" i nærheden af hvor din bil står. De frie værksteder er ikke så bange for at give fejlkoderne ud, især ikke hvis der ryger lidt til kagekassen.

- Just my 50-cent!

Sv: BMW Gearkasse problemer på ferien. 12 år, 4 måneder siden #2807

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Kenn , samt "ulykkelige" 530dA ejer

Hvis man tager udgangspunkt i beskrivelsen af problemerne , og deres rækkefølge , samt at det ikke nævnes at der forud for advarsels lampen ”Transmission Fault” havde været problemer med gearskiftet i aut. gearkassen , vil jeg konkludere følgende.

Med stor sandsynlighed/sikkerhed fejler selve aut. gearkassen ikke noget , i så fald ville der forud have været visse "fysiske" symptomer så som , svingende omdr. ( def. Converter ) , træg gearskift , mislyde ( knurrende ) , "fedten/rysten" ved igangsætning , etc., hvilket øjensynligt ikke har været tilfældet her.

Jeg er derfor overbevist om at der her er tale om et "elektrisk" problem/fejl , nemlig underspænding på batteriet , enten forudsaget af et dårligt batteri ( ved at falde sammen ) eller dårligt opladet batteri pga. af feks. en defekt IBS , i sjældne tilfælde def. MPM modul ( seperat MPM moduler kun i modeller prod. før 09/2005 ), en defekt generator kan selvfølgelig heller ikke udelukkes helt , men de går meget sjælædent i stykker ( men det nævnes her ikke hvor meget bilen har kørt , typsik først defekt efter 3-400.000 km ).

Mit råd til den "strandede" turist , vil derfor være , find et andet værksted hvis nuværrende har set sig "blinde" på gearkassen ,( bilen burde sagtens selv kunne køre de få km derhen ) og få dem til at teste batteriet samt ladningen ( kontrol af IBS ), i bedste fald kan et nyt batteri eller IBS løse problemet.

Ellers som en anden mulighed , lad batteriet op , og kør hejm til DK , og få her en mekanikker man har tillid til , til at se/måle på bilen.

NB: Ovenstånde "diagnose" bør selvfølgelig tages med behørigt forbehold , dette da en sådan "fjern-diagnose" altid vil være behæftet med en vis fejlmargin , ikke mindst da der kan være faktore der ikke er oplyst/beskrevet.

Mvh.
BenAnd

Sv: BMW Gearkasse problemer på ferien. 12 år, 4 måneder siden #2808

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej BenAnd.

Bilen har fået et nyt batteri hernede for ikke så lang tid siden. Men det er den BMW E61 der var ved at drukne i vand i batterikassen. Se her.

Men det kan selvfølgelig være en følgeskade af alt det vand der er kommet ned i bunden af bilen. Men hvor er det surt at det viser sig så langt hjemmefra.

Bilen kommer hjem med SOS så må vi kikke på den når den er tilbage i Danmark.

Tak for indspark.
Tid til at oprette siden: 0.43 sekunder