Hej Kenn
Det er det man kalder en hydra/mekanisk kædestrammer , rigtig nok strammer fjederen inden i kædestrammeren selve forkæden , men det kun i motorens opstart fase , herefter er det motorens olietryk der holder kæden stram ( tryk-reguleret af fjederen ) , det der typisk sker er at der sætter sig en koks/skidt aflejering mellem stemplet og cylindervægen i kædestrammeren , det forudsager at den ikke glider modstandsfrit ( går stramt ), dette igen nedsætter derigennem fjederens optimale tryk på forkæden ved start.
Et typsik "alarm" signal er at man kan høre kæden "rasler" lidt ved opstart af især kold motor ( 1-5 sek. ) fordi kæden ikke holdes optimalt stram , det kan igen som du nævner i værste fald resultere i at kæden "hopper" et led på tandhjulene ved start, med vital motorskade til følge , derudover slider det kæden u-normalt meget.
Derfor er det som du skriver en rigtig god ide at være OPS på kæden og evt. skifte den præventivt for hver ca. 100tkm ( pris ca. 6-700.-kr )
Mvh.
BenAnd