Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Sådan virker en BMW kædestrammer.
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Sådan virker en BMW kædestrammer.

Sådan virker en BMW kædestrammer. 12 år, 6 måneder siden #2533

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Sådan virker en BMW kædestrammer.

Nu har der været skrevet lidt om BMW kædestrammer så hvordan ser sådan en kædestrammer ud og ikke mindst hvordan virker den?

BMW_KDE_STRAMMER.1Medium.JPG

Som den ligger der på bordet ligner den originale BMW kædestrammer lidt hen efter en ganske almindelig bolt.

BMW_KDE_STRAMMER.2Medium.JPG

Her ses funktionen på en kædestrammer, når den sidder monteret i motoren sidder der en fjeder monteret inde i kædestrammeren, som hele tiden sørger for at kæden er strammet op.

BMW_KDE_STRAMMER.3Medium.JPG

Her ses den hvor den ikke er trykket ned. og den kædestrammer der vises her på billederne skal skiftes på den BMW E87 jeg netop har købt som konebil. Selvfølgelig fordi det er en kendt fejl at kædestrammeren bliver træt. (eller rettere mister trykket) Og så risikere man en knækket kæde eller at kæden springer et led over.

Det koster så en ny motor.

Nu er jeg typen der hellere forebygger end at helbrede, så den skal selvfølgelig skiftes på bilen. Fordi en original BMW kædestrammer koster nogle få hundrede kroner, i forhold til en ny motor som koster en stak tusindlapper i stedet for.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Følgende bruger(e) har sagt tak: henrikstaxa46

Sv: Sådan virker en BMW kædestrammer. 12 år, 6 måneder siden #2543

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Kenn

Det er det man kalder en hydra/mekanisk kædestrammer , rigtig nok strammer fjederen inden i kædestrammeren selve forkæden , men det kun i motorens opstart fase , herefter er det motorens olietryk der holder kæden stram ( tryk-reguleret af fjederen ) , det der typisk sker er at der sætter sig en koks/skidt aflejering mellem stemplet og cylindervægen i kædestrammeren , det forudsager at den ikke glider modstandsfrit ( går stramt ), dette igen nedsætter derigennem fjederens optimale tryk på forkæden ved start.

Et typsik "alarm" signal er at man kan høre kæden "rasler" lidt ved opstart af især kold motor ( 1-5 sek. ) fordi kæden ikke holdes optimalt stram , det kan igen som du nævner i værste fald resultere i at kæden "hopper" et led på tandhjulene ved start, med vital motorskade til følge , derudover slider det kæden u-normalt meget.

Derfor er det som du skriver en rigtig god ide at være OPS på kæden og evt. skifte den præventivt for hver ca. 100tkm ( pris ca. 6-700.-kr )

Mvh.
BenAnd
Følgende bruger(e) har sagt tak: kenn, henrikstaxa46

Sv: Sådan virker en BMW kædestrammer. 12 år, 6 måneder siden #2548

hej
Så har det været den raslen som jeg nogle få gange har hørt men skulle det så ikke være hver gang man starter man skulle høre denne raslen i de 1 til 5 sek. ??
vh. henrik

Sv: Sådan virker en BMW kædestrammer. 12 år, 6 måneder siden #2551

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Mr. B; gælder det også N57 motorerne, altså at det er en relativt billig/enkel operation at skifte kæde? Spørger mest fordi jeg synes at have læst at det er mere besværligt at skifte de på nye motorer, navnligt at man skal hive hele motoren ud af bilen for at skifte kæden?

Roos
i3 REx 2014

Sv: Sådan virker en BMW kædestrammer. 12 år, 6 måneder siden #2553

hej
jeg har hørt at for at komme ind til kæderne og strammer vil det tage mellem 15 og 20 timer og har forespurgt på en ca. pris vil ligge på mellem 10000 12000 kr. hvis jeg skulle se i bagspejlet og viste det som jeg ved nu så havde jeg fået mine kæder og strammer skiftet da jeg begyndte at høre den lille raslen knoren som min 530 havde kort tid inden den sprang min kæde til fuel pumpen for det er noget billiger at forebygge som Kenn også har skrevet og det vil jeg give ham ret i.
Vh. Henrik

Sv: Sådan virker en BMW kædestrammer. 12 år, 6 måneder siden #2559

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Roos

Der bliver jeg desværre nøjagtigt svar skyldigt ,da min erfaring begrænser sig til N42/46 samt N52/54 motore.

Men efter hvad jeg lige umiddelbart kan Google , ja så burde det ikke være så svært , sidder ca. samme sted/område på motoren ( højre side foran 1/3 del fra top ) , dog ser det ud til at der skal bruges en lang top ( mener at huske det er en 24 el. 27mm top ) se evt :

image.jpg

Mvh
BenAnd
Følgende bruger(e) har sagt tak: Roos, henrikstaxa46
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.31 sekunder