Hej Peter
Mange af de forkortelser man bruger , og også her på forumet ( nok især Kenn & jeg selv

) er modul forkortelser på de mange moduler der findes i bla. BMW E6x serien ( mange er de samme i andre BMW modeller ), hvis man bruger de forkortelser som BMW bruger , ja så er man altid sikker på at snakke om det samme modul.
Feks , spørger du på hvad CCC står for , det betyder : Car Communication Computer ligsom CIC står for : Car Infotainment Computer , begge dele er det samme som det man i "daglig" BMW tale kalder Navigation professsional ( BMW udstyrskode : SA609 ) , der er så i dette tilfælde tale om forskellige udgaver af selve navigations hoved enheden ( årgange ) af dette system , alm CCC ( 07/2003 til 03/2007) LCI-CCC ( 03/2007 til 03/2009 ) og endelig CIC ( 03/2009 til slut prod. af E6x serien )
Snakker man M-ASK ( også kaldet alm. radio ) betyder M-ASK : Multi Audio System Kontroller , denne findes så også i en udgave med Business Navigation ( Navigation med pilevisning , dog efter 03/2007 med 2D kort visning ) , denne M-ASK har så feks. BMW udstyrskode SA606.
Nu kalder jeg så denne I-drive controller CIC-controller , men det er faktisk ikke korrekt

, dens "rigtige" navn er nemlig ZBE2 ( Zentraler Bedin Einheit , version 2 ) , hvorimod den som feks. du køre med er en ZBE ( altså kun : Zentraler Bedin Einheit ), denne findes så igen i 2 versioner , nemlig eg LOW og en HIGH udgave , LOW bruges sammen med M-ASK ( alm. radio + Business M-ASK ) , og HIGH sammen med CCC enheder.
At komme ind på alle de moduler og forkortelser der findes vil fylde resten af dette forum , så det vil jeg afholde mig fra

, men er du i tvivl , kan de fleste modul forkortelser findes/oversættes via en søgning på Google
Håbder dette gav dig og evt. andre en lille forståelse for hvad disse forkortelser betyder ,og er bygget op
Mvh
Mr. B