Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW F11 Original BMW motorvarmer.
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW F11 Original BMW motorvarmer.

BMW F11 Original BMW motorvarmer. 9 år, 11 måneder siden #5501

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW F11 Original BMW motorvarmer.

i Starten af det nye år skal vi have monteret en original BMW F11 motorvarmer på værkstedet. Delene der skal bruges kommer dryssende sådan lidt af gangen. Det skyldes at når man bestiller en original varmer hjem, så bestiller man den på bilens stelnummer.


BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.1Large.JPG


Det er smart at bestille en varmer direkte på bilens stelnummer. Så er alt der hører med forberedt til montering i bilen. Det ville nok være rigtigst at skrive at der er forberedt så meget som muligt. Der kommer altid nogle tilretninger til.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.2Large.JPG


Som det kan ses på billedet ligger der en plukliste med i kassen. Så kan man tjekke at alle dele er med. Det er smart inden man starter monteringen af varmeren. Det ville være surt at have løsnet kølerslanger for at konstatere at der manglede en del.
Monteringen af ledningsnettet kommer her i denne tråd i starten af det nye år. Alt det mekaniske laves som altid på et samarbejdende værksted.

Mere om dette original BMW motorvarmer til BMW F11 I det nye år.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: BMW F11 Original BMW motorvarmer. 9 år, 11 måneder siden #5516

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW F11 Original Motorvarmer forsat.

Nu var vi så kommet til at vi her på værkstedet skal have monteret ledningsnettet til den originale BMW motorvarmer. Et er med denne BMW F11 som det var med de BMW E6x vi tidlige har monteret original BMW motorvarmere i. Nemlig at her på værkstedet monteret vi den elektriske del. Så klarer en af vores samarbejdspartnere det mekaniske. Efterfølgende kommer bilen tilbage her på værkstedet, hvor bilen så kodes og den nye motorvarmer startes op.


BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.3Large.JPG


Som altid skal bilen køres ind på værkstedet og stå og blive gennemvarm. Dette er vigtigt da vi skal have adskilt en del plastic i bilen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.4Large.JPG


Her har bilen stået et par timer med dørene åben. Denne rettidige omhu kan godt betale sig da man herved undgår at der skulle være noget der efterfølgende begynder at rasle. Her på værkstedet er det helligbrøde at springe det over i hvert fald.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.5Large.JPG


Her ligger ledningsnettet klar på gulvet. Klar til at blive trukket rundt i hele bilen. Det er morsomt at BMW vælger at spare viklingen af hele ledningen. Men det klarer vi så selv efterfølgende.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.6Large.JPG


Vi skal have gjort klar i motorrummet til at trække de udvendige kabler. Her er det også en fordel at bilen har stået og er blevet godt gennemvarm.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.7Large.JPG


Her er vores nye LED lygte super smart. Så er man fri for at der er kabler der løber hen over forskærmene. Den giver et rigtigt godt lys over land som det ses.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.8Large.JPG


Kabler der skal monteret i forbindelse med den originale BMW motorvarmer, vikles ind i beskyttelse tape som altid, uanset om BMW mener det er nødvendigt eller ej. Her er det kun et spørgsmål om at spare fra BMW side så det er indiskutabelt. Det skal gøres

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.9Large.JPG


Den lille ledning der netop er blevet viklet ind i tape skal trækkes bag i klimapanelet. Fordi den nu er viklet kan vi være sikre på at det ikke giver nogen former for støj. Eller ikke mindst raslen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.10Large.JPG


Så er ledningen trukket frem. Bare det at kikke på billedet giver en fornemmelse for at dette her bare ser rigtigt ud.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.11Large.JPG


Vi skal også have trukket forsyningen til den originale BMW motorvarmer ned i den bagerste sikringsboks. Det skal være sådan at man blot kan se i bilens instruktionsbog hvilke sikringer der er til varmeren, og hvor den sidder placeret i sikringsboksen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.12Large.JPG


Det er ny hyggeligt med en brændeovn på værkstedet. Den er god til at varme bilen op, men det gør jo ikke noget den samtidigt er hyggelig.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.13Large.JPG


Så er kablet trukket ud i motorrummet. Der hvor BMW havde undladt at vikle ledningsnettet med tape er det selvfølgelig viklet. Som altid er det kun originalt BMW tape vi bruger. Så er vi sikre på at det holder og ikke løsner sig igen, når det bliver varmt.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.14Large.JPG


Det sker medjævne mellemrum at der er monteret forkerte stik på ledningsnettet. Eller rettere da de laver et ledningsnet til flere modeller og årgange er der nogle modeller stikket ikke passer på. Det skete så i dette tilfælde og så er det jo en fornøjelse at hente et i skuffen og montere på ledningen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.15Large.JPG


Så mangler vi efterhånden kun forsyningen til varmeren. Her ses det tydeligt at man har valgt hos BMW at spare tapen væk omkring ledningen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.16Large.JPG


Her har vi så viklet den manglende tape på ledningen. Udover at det virker som beskyttelse på ledningen så sikre tapen også at der ikke er noget der kan knirke eller rasle.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.17Large.JPG


Så mangler vi kun at vikle det sidste af ledningsnettet. Efterfølgende vil man ikke kunne se at denne BMW F11 har fået eftermonteret sin motorvarmer. Så skulle det kun være fordi at den mængde og ikke mindst kvalitet af tape vi bruger ved monteringen. Er mere og langt bedre end det der er brugt i bilen fra BMW fabrikken.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.18Large.JPG


Alle afmonterede dele fra kabinen er lagt på taget af bilen. Så er man fri for at der er nogen der falder eller sparker til dem når de ligger og flyder på et gulv. Samtidigt er vi sikre på at der ikke er noget der bliver ridset.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.19Large.JPG


Så er vi ved at være ved vejs ende. Vi skal bare have afmonteret dette fodspark og lagt ledningen ind under. Dette såkaldte fodspark ville knække ved afmonteringen hvis ikke bilen havde stået inde i varmen et stykke tid i forvejen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.20Large.JPG


Her ses tydeligt hvad jeg mener om at vi har brugt langt mere beskyttelse på ledningen end man har valgt at gøre på BMW fabrikken. Det kræver en eftermontering af udstyr i en BMW så også.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.21Large.JPG


Så er ledningen kommet frem til den bagerste sikringsboks. Så skal ledningen bare monteres i det rigtige stik. Så er det efterfølgende bare at montere en sikring til varmeren, og så kører den.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.22Large.JPG


Her kommer så et nørdet billede. Her kan man se at den vikling vi har givet ledningen går hele vejen rundt i bilen. Det betyder at vi kan være sikre på at vi har gjort hvad der er muligt for at ledningen ligger beskyttet og ikke kan rasle.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.23Large.JPG


Her kan man se at ledningsnettet er trukket rigtigt og igennem den rigtige gummiføring, og ikke mindst pænt og ordenligt ud til motorrummet.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.24Large.JPG


Så når vi har monteret beklædningen på igen, så kan man være sikre på at det er lavet rigtigt. Det er nemlig ikke muligt at se, nu hvor bilen er samlet op. Ledningsnettet er gjort klar til at værkstedet der skal montere varmen blot skal montere stikkene i varmeren og pumpen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.25Large.JPG


Monteringsvejledningen og det sidste der skal bruges for at montere den originale BMW motorvarmer sættes ind i bilen. Så skal den bare køres på det samarbejde værksted. De har desværre først tid senere. Men nu er bilen klar til dem.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 9 år, 11 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap, Deljeh, Faheem

Sv: BMW F11 Original BMW motorvarmer. 9 år, 10 måneder siden #5559

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Afslutning BMW Motorvarmer.
Så er bilen tilbage her på værkstedet efter den har været på det mekaniske værksted der har monteret den mekaniske del af den originale BMW motorvarmer.


BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.26LargeLarge.JPG


Her er vi i gang med at kode bilen så den ved at den har fået monteret en motorvarmer. Den kører en test af alle moduler i bilen samtidigt. Det er derfor at den bagerste rude er på vej ned.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.27LargeLarge.JPG


Der sættes mærker på tankdækslet for at fortælle man skal huske at slukke for sin bilvarmer inden man tanker.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.28Large.JPG


Der sættes også et mærke i motorrummet der fortæller type nummer og at der er monteret en original motorvarmer i bilen.

BMW_F11_ORIGINAL_MOTORVARMER.29Large.JPG


Varmeren er bestilt med en original BMW fjerbetjening, så det er faktisk den eneste måde kunden kan se den er monteret. Selvfølgelig også når de trykker på knappen og kommer ud til en dejlig opvarmet bil.

Kunden var så venlig at skrive en sms om at det virkede. Konen som bruger bilen til dagligt var kommet ud til en varm afiset bil, så hun var glad. Som alle ved når konen er glad er alle var glade.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap, henrikstaxa46, Deljeh

Sv: BMW F11 Original BMW motorvarmer. 9 år, 10 måneder siden #5567

  • nielsene61
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
  • Indlæg: 2
  • Karma: 0
Hej Kenn, tak for et fint indlæg om montering af original motorvarmer.
I min forrige bil, E61 530D, var der også original motorvarmer, som varmede kabinen og motoren op, og som også fungerede som tilskudsvarmer for at forkorte opvarmningsperioden under ekstra kolde omstændigheder.
I min F11 530D fra 2015 er der også monteret originalt fyr, men den fungerer kun som kabinevarmer og desværre hverken som motorvarmer eller tilskudsvarmer. BMW værkstedet har undersøgt min bil og oplyst, at fyret fungerer korrekt, og at fyret i min bil hverken skal varme motoren op eller fungere som tilskudsvarmer, men kun varme kabinen op.
Jeg er skuffet over denne begrænsede funktionalitet. Webasto lovpriser motorvarmeren og tilskudsvarmeren idet begge dele skåner motoren ved koldstart og desuden skåner miljøet.
Jeg vil blot gøre dig opmærksom på denne begrænsning, så kunderne ved hvad de får, og de ikke bliver skuffede, sådan som jeg blev det.

Sv: BMW F11 Original BMW motorvarmer. 9 år, 10 måneder siden #5568

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Hej.

Nu ved jeg ikke hvordan din varmer er monteret. Men den originale BMW varmer denne kunde har fået monteret virker også som en tilskudsvarmer. Det høres ganske nemt ved at startes bilen uden at fyret har været tændt, så starter varmeren op. På din BMW E6X Fungere det på fuldstændig samme måde. Der kan man mærke at det bliver koldere i kabinen når bilens motor startes.

Nu er jeg uddannet autoelektriker og da jeg var i lære monterede vi rigtigt mange webastovarmere på kundebiler. Der var det en selvfølge at man først varmede bilens kabine op og derefter motoren. Skulle man varme den massive klods op som en motor er ville det tage flere timer inden der kom varme i kabinen.

Så en varmer på en BMW, så er det ligegyldigt om den er fabriksmonteret eller det er en vi har eftermonteret. Den skal varme kabinen op først og når bilen startes løber den opvarmede kølevæske med rundt i bilens motor, som så selvfølgelig bliver hurtigere varm. under denne process kører varmen med.

Det er hele ideen med en motorvarmer i bilen.

Jeg ved ikke hvad du havde regnet med, men dette er hele formålet med en motorvarmer i bilen.

Nu ved jeg ikke hvilken kode din 2015 model har på varmeren, men denne BMW F11 har fået tilføjet kode $536.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 9 år, 10 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 1.07 sekunder