Hej
Nu ville et par billeder uværligt have hjulpet en del, for at kunne svare nøjagtigt på dit spørgsmål

, men kort kan siges at snakker vi Steptronic gearkasser i både E6x og E9x serierne så er det som udgangspunkt en 6HPxxxx gearkasse med 6 gear/skift , altså "rå" menkanisk er de ens , men fra 03/2007 ændre dette sig for gearvælgerens vedkommende , den går fra at være mekanisk type ( kabler mellem håndtag og gearkasse ) til en type med elektrisk skift ( denne ændring har ingen indflydelse på selve gearkassens funktioner/holdbarhed ), hvad der er bedst er nok en temperaments sag , personligt foretrækker jeg den mekaniske type ( virker mere robust , bedre kvalitets følelse ) , mod den elektriske type som jeg syntes virker som en joystick af dårlig kvalitet , med langsom reaktionstid , men her er man jo lidt bundet af hvilken årgang men ender med at vælge ( man laver det ikke bare "lige" sådan om fra det ene til det andet ).
Så hvilken type du vælger bør ikke have nogen indflydelse på gearkassens kvalitet/holdbarhed , men er mere et spørgsmål om modellens årgang ( og nok også pris på selve bilen

), og her må man jo så finde det der passer til behov og pengepung.
Det er først oppe i Fx modellerne at BMW får 8 trins automat gearkasser , mig bekendt har BMW ingen 7 trins i de nævnte modelrækker ( E6x og E9x ).
De to typer kan typisk kendes på deres forskellig design af selve gearvælger håndtaget.
Der findes derudover jo også andre typer gearkasser til disse modeller ( automatisk og semi automatisk ) men så er vi ovre i bla. de typer der sider i M3 og M5 modellerne og det er en helt anden historie
Håberd dette hjælper dig lidt videre.
Mvh.
BenAnd