BMW IDrive er BMW’s styresystem til at styre og vælge de forskellige funktioner i bilen. Det fungerer på den måde at man drejer på et hjul og skubber op eller ned eller til siden for at vælge imellem de forskellige menuer. Når man står oven på det valg man ønsker at tage er det blot at trykke på drejerknappen og så kan man lave de ønskede ændringer som f.eks. at skifte fra Radio til CD eller omvendt.
BMW IDrive kom første gang i BMW’s 7 E65 / E66 serie i 2001 og ved modelskiftet fra BMW E39 til BMW E60 /E61 kom den nye IDrive controllere også i denne modelserie. Da IDrive controlleren blev lanceret første gang var det uden Menu knappen som først kom til senere da man lavede en LCI version af BMW’s 7 E65 / E66 serie.
Da man lancerede IDrive controlleren i BMW E60 / E61 var Menu knappen også en del af systemet og som ekstra valgmulighed kunne man også vælge at få systemet leveret med talestyring så man kunne tale til systemet og blot bede det om at lave forskellige valg.
IDrive systemet kom første gang i BMW E60 / E61 i 2003 og sidder stadigvæk i de nyere BMW F10 / F11 den dag i dag. Der er dog sket en udvikling på knappen man styrer systemet på. Da der er kommet nogle direkte valg som man før skulle dreje og trykke sig hen til.
BMW IDrive Controllere.
Kikker du på knappen yderst til venstre ser IDrive knappen sådan ud da systemet bliver lanceret i 2003 og da der kommer en opdatering i 2007 som kaldes BMW LCI ser den ud som den knap i midten af billedet. I slutningen af 2008 (1 1/2 år) før BMW skifter modelbetegnelse til BMW F10 / F11 kommer der den nye BMW CIC controller som ses på billedet helt til højre som er med direkte forvalg. De sidste modeller af BMW E60 / E61 fra (9 måned 2008) blev leveret med den nyere BMW CIC controller da man samtidigt kunne vælge at få det nye BMW CIC navigation monteret og leveret fra BMW fabrikken fra 9 måned 2008.
Det er som med alt andet nyt teknik at man lige skal vænne sig til at bruge BMW IDrive men når man har fundet måden det er opbygget på er det ganske enkelt genialt at bruge da valg og indstillinger sker som om man aldrig har lavet andet, placeringen i midten af armlænet imellem forsæderne er også en gennemtænkt placering da det er nemt og behageligt at benytte BMW IDrive da man ikke skal rykke sig frem for at benytte systemet.
Ikke mindst trafiksikkerhedsmæssigt er placeringen af IDrive controlleren gennemtænkt for alle valg vælges på skærmen som sidder i midten af instrumentborder, og så er det samtidigt muligt at holde øje med trafikken forude.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år, 2 måneder siden af kenn.